MOTORSPORT

Ford Capri 3.1 S

Ford Capri 3.1 S (1979) – renovace historického vozidla a úpravy pro retro-motorsport.

Cílem celkové renovace bylo mj. i zlepšení výkonu a jízdních vlastností při zachování originality. Prakticky ihned po dokončení repase na jaře 2017 se tento Capri S zúčastnil historické soutěže na brněnském okruhu, aby pak absolvoval celou závodní sezónu seriálu Penrite Classic Cup, a to bez jediné technické závady. Během exhibice Mezi pavilony na brněnském výstavišti však přece jen došlo ke krátkému výpadku v důsledku jezdecké chyby na mokré trati mezi asfaltovým železničním přejezdem a betonovou rovinkou, nicméně po jedné vynechané rozjížďce byla v depu vyměněna ohnutá řídící páka levého kola a mohli jsme pokračovat. Během sezóny byly vyměněny pružiny přední nápravy (nižší a tvrdší), což přineslo zlepšení o téměř 10s na Masarykově okruhu. Podle chování vozidla na závodní trati byly postupně provedeny další mechanické úpravy na předních brzdách a zadní nápravě, časy na jedno kolo brněnského okruhu se vyvíjely od 3:15 k současným 2:54 min. Podařilo se postavit historický originál, který může jezdit jak na závodní trati, tak i v běžném provozu. Za tuto autentickou techniku a zážitky můžeme poděkovat zejména rozvoji a rozmanitosti automobilového průmyslu v šedesátých a sedmdesátých letech, v tomto případě pod křídly značky Ford.

Úpravy vozidla pro retrosport

  • mechanický tuning motoru
  • výkonnější (větší) hliníkový chladič motoru
  • vzduchový filtr KN a náporové sání
  • průchodnější výfukové potrubí
  • tvrdší a nižší pružiny přední nápravy, nastavitelný útlum
  • čtyřpístkové hliníkové brzdové třmeny HISpec
  • jednolistová zadní péra
  • samosvorný diferenciál Quaife ATB
  • kratší chod řadicí páky převodovky
  • polyuretanové silentbloky
  • instalace baterie vzadu
  • odlehčená kapota (vyztužený laminát)
  • snímatelné čtyřbodové bezpečnostní pásy

Technická data sériového provedení

Karoserie čtyřmístné třídveřové kupé s výklopnou zádí, posuvné a výklopné střešní okno
Hmotnost 1 155 kg
Typ motoru šestiválcový vidlicový s úhlem válců 60°, OHV, 12 ventilů, rozvod ozubenými koly se šikmými zuby
Vrtání 93,67 mm
Zdvih 72,42 mm
Objem válců 2 993 cm3
Kompresní poměr 8,9 : 1
Zdvih ventilů 9,35 mm (sací), 8,61 mm (výfukový)
Zapalování mechanický rozdělovač s kontaktním přerušovačem, pořadí zážehů 1-4-2-5-3-6
Palivový systém dvoukomorový karburátor Weber 38DGAS
Výkon 138 HP při 5 000 ot./min.
Krouticí moment 236 Nm při 3 000 ot./min.
Max. trvalé otáčky 5 700 ot./min.
Převodovka 4-rychlostní manuální (Ford Type5 Heavy Duty)
Brzdy kotoučové vpředu, bubnové vzadu
Kola 13" x 7", pneu 205/60

Úpravy motoru při repasi

Vrtání 95,48 mm
Objem váců 3 110 cm3
Kompresní poměr 11,5 : 1, kované leštěné písty
Vyvážení motoru odlehčený setrvačník, kliková hřídel vyvážena u Ric Wood Motorsport
Zdvih ventilů 12,5 mm (doba otevření 286° sání, 268° výfuk), hliníkové rozvodové kolo
Zapalování mechanický rozdělovač s bezkontaktním přerušovačem (Hallův senzor uvnitř rozdělovače), optimalizace mechanického řízení předstihu
Palivový systém dvoukomorový karburátor Weber 40 DFI5, lambda senzory pro zobrazení poměru vzduch/benzín, elektrické dopravní čerpadlo

Za práci, tvůrčí invenci a uplatnění odborných zkušeností při stavbě auta děkuji Zdeňku Viziblovi!