Ford Capri 3.1 S (1979) – renovace historického vozidla a úpravy pro retro-motorsport.
Cílem celkové renovace bylo mj. i zlepšení výkonu a jízdních vlastností při zachování originality. Prakticky ihned po dokončení repase na jaře 2017 se tento Capri S zúčastnil historické soutěže na brněnském okruhu, aby pak absolvoval celou závodní sezónu seriálu Penrite Classic Cup, a to bez jediné technické závady. Během exhibice Mezi pavilony na brněnském výstavišti však přece jen došlo ke krátkému výpadku v důsledku jezdecké chyby na mokré trati mezi asfaltovým železničním přejezdem a betonovou rovinkou, nicméně po jedné vynechané rozjížďce byla v depu vyměněna ohnutá řídící páka levého kola a mohli jsme pokračovat. Během sezóny byly vyměněny pružiny přední nápravy (nižší a tvrdší), což přineslo zlepšení o téměř 10s na Masarykově okruhu. Podle chování vozidla na závodní trati byly postupně provedeny další mechanické úpravy na předních brzdách a zadní nápravě, časy na jedno kolo brněnského okruhu se vyvíjely od 3:15 k současným 2:54 min. Podařilo se postavit historický originál, který může jezdit jak na závodní trati, tak i v běžném provozu. Za tuto autentickou techniku a zážitky můžeme poděkovat zejména rozvoji a rozmanitosti automobilového průmyslu v šedesátých a sedmdesátých letech, v tomto případě pod křídly značky Ford.
Úpravy vozidla pro retrosport
- mechanický tuning motoru
- výkonnější (větší) hliníkový chladič motoru
- vzduchový filtr KN a náporové sání
- průchodnější výfukové potrubí
- tvrdší a nižší pružiny přední nápravy, nastavitelný útlum
- čtyřpístkové hliníkové brzdové třmeny HISpec
- jednolistová zadní péra
- samosvorný diferenciál Quaife ATB
- kratší chod řadicí páky převodovky
- polyuretanové silentbloky
- instalace baterie vzadu
- odlehčená kapota (vyztužený laminát)
- snímatelné čtyřbodové bezpečnostní pásy
Technická data sériového provedení
Karoserie | čtyřmístné třídveřové kupé s výklopnou zádí, posuvné a výklopné střešní okno |
Hmotnost | 1 155 kg |
Typ motoru | šestiválcový vidlicový s úhlem válců 60°, OHV, 12 ventilů, rozvod ozubenými koly se šikmými zuby |
Vrtání | 93,67 mm |
Zdvih | 72,42 mm |
Objem válců | 2 993 cm3 |
Kompresní poměr | 8,9 : 1 |
Zdvih ventilů | 9,35 mm (sací), 8,61 mm (výfukový) |
Zapalování | mechanický rozdělovač s kontaktním přerušovačem, pořadí zážehů 1-4-2-5-3-6 |
Palivový systém | dvoukomorový karburátor Weber 38DGAS |
Výkon | 138 HP při 5 000 ot./min. |
Krouticí moment | 236 Nm při 3 000 ot./min. |
Max. trvalé otáčky | 5 700 ot./min. |
Převodovka | 4-rychlostní manuální (Ford Type5 Heavy Duty) |
Brzdy | kotoučové vpředu, bubnové vzadu |
Kola | 13" x 7", pneu 205/60 |
Úpravy motoru při repasi
Vrtání | 95,48 mm |
Objem váců | 3 110 cm3 |
Kompresní poměr | 11,5 : 1, kované leštěné písty |
Vyvážení motoru | odlehčený setrvačník, kliková hřídel vyvážena u Ric Wood Motorsport |
Zdvih ventilů | 12,5 mm (doba otevření 286° sání, 268° výfuk), hliníkové rozvodové kolo |
Zapalování | mechanický rozdělovač s bezkontaktním přerušovačem (Hallův senzor uvnitř rozdělovače), optimalizace mechanického řízení předstihu |
Palivový systém | dvoukomorový karburátor Weber 40 DFI5, lambda senzory pro zobrazení poměru vzduch/benzín, elektrické dopravní čerpadlo |
Za práci, tvůrčí invenci a uplatnění odborných zkušeností při stavbě auta děkuji Zdeňku Viziblovi!